donderdag 9 juli 2015

Column | De wereld van een linkshandige |

Een op de tien mensen is linkshandig. Ik ben die ene van die tien mensen. Er gaan veel verhalen de rondte over linkshandigen. Zo zouden linkshandigen eerder dood gaan, maar tien procent van de hele wereldbevolking zijn en creatiever zijn. Omdat ik tot die groep behoor, besloot ik maar eens uit te zoeken welke verhalen gebaseerd zijn op feitelijkheden en welke eigenlijk maar sterke verhalen zijn. En nee, ik zal hier niet citeren van die leuke linkshandigen.info site met comic sans lettertype. Hoe verleidelijk het ook is.
šŸŒš


Linkhandigheid wordt bepaald door de genen
Als ik de site scientias mag geloven is slechts tien procent linkshandig Ć©n dat het in de genen zit, maar de omgeving waarin je bent opgegroeid ook een rol speelt.
Hierbij neem ik aan dat de genen een voorkeurshand bepalen, maar de omgeving de uiteindelijke hand bepaald. 

De mate van samenwerking bepaalt of je links of rechts bent
Dezelfde site beweert ook dat de mate van samenwerking bepalend is. Deze stelling is gebaseerd op resultaten van het NorthWestern University.
Bij samenwerken is het namelijk fijn als alle mensen dezelfde voorkeurshand gebruiken.
Samenwerking is in onze maatschappij belangrijk, dus daar wordt veel waarde aangehecht. We willen zo’n efficiĆ«nt mogelijke samenleving hebben, wat resulteert in meer rechtshandigen.

Hoe beter de gezondheidszorg, hoe meer linkshandigen
Deze uitspraak van neurobioloog Sara Schraafsma komt van een artikel  die het bovenstaande verwerpt. Zij heeft onderzoek gedaan in Papoea en de hypothese dat linkshandig zijn als verrassing tijdens natuurlijke gevechten wordt gebruikt, verworpen. Ze keek namelijk naar voorkeursrichtingen en daar kwam een bijzonder laag percentage linkshandigen uit.
Ze kwam uit bij de volgende conclusie, kinderen met een laag geboortegewicht ontwikkelen relatief linkshandigheid. Hierbij kan ik me aansluiten, want ik was echt heel licht toen ik werd geboren.

Linkshandigen zijn vaak creatiever
Ik zie mezelf wel als creatief persoon. Tekenen, muziek maken, een beetje fotografie, filmpjes maken, kortom creatief bezig zijn vind ik wel een fijne tijdsbesteding. Deze stelling staat in hetzelfde artikel, als waar de bovenstaande stelling van komt. In 2004 ontdekte onderzoekers van de Universiteit van Montpellier grotschilderingen die zouden zijn gemaakt door linkshandigen. Vraag me niet hoe zij dat zagen, maar ik geloof het graag. Dit geeft namelijk een verklaring, dat creatieve mensen onder primitieve omstandigheden een evolutionair voordeel hebben.
Namelijk het voordeel van in de minderheid zijn.

Minderheid zijn is nooit leuk en tien procent is al helemaal weinig. Het zal vast wel evolutionair voordeel opleveren, maar er zijn toch wel heel wat dingen waar ik tegenaan loopt als linkshandige. Om af te sluiten wat situaties die ik, als linkshandige heb meegemaakt.


  • Knippen is zĆ³ vervelend. Ik begon al verkeerd met leren knippen op de basisschool. Vandaar dat ik er een hekel aan heb en niet goed kan knippen. Ik probeerde allerlei figuren uit te knippen met een rechtshandige schaar. Dan zijn de lijntjes echt moeilijk te zien kan ik je zeggen.
  •  Ik kreeg uiteindelijk een  linkshandige pen, alleen ik kwam wel vaak met vlekken op mijn handen thuis. Een linkshandig schrift had ik namelijk niet. Vooral met vul- en inktpennen was het altijd feest.
  •  Als linkshandige werd je ook herkend aan je kleur pen. Die was anders
  • Tijdens gym moest je altijd met de bal aan het einde van de rij gaan staan. Anders was er gevaar dat mijn bal een hele verkeerde kant op ging. Mede daardoor moest je ook altijd wachten tot de rest had gegooid, voordat jij mocht gooien.
  • Bij gym werd je eerst zelf aan het denken gezet. ‘Dus zo gaat het bij rechtshandige, dan moet ik precies het andersom doen.
  •  Het valt mensen altijd heel laat op dat je linkshandig bent, waarna meestal de opmerking ‘Wat grappig!’ komt.
  •    Je hebt wel meteen een bonding met je medelinkshandigen.

1 opmerking:

  1. Leuk artikel! Al herken ik de probleempjes niet aangezien ik rechtshandig ben :).

    BeantwoordenVerwijderen

Dankje voor je reactie♥