zondag 5 juli 2015

Student incognito

der is geen mooier plehekie
als Utereg M'n stad
als Utereg M’n stad

Mag ik deze woorden al in mijn mond nemen? Ik leef nu zo’n acht maanden als zelfstandige student in Utrecht. Wel moet ik nog vaak google maps gebruiken om bij mensen te komen en ben ik slecht in het onthouden van straatnamen. Verder kom ik veel te weinig in het mooie centrum en ga ik eigenlijk beschamend weinig stappen (terwijl ik het wel heel graag wil!). Misschien komt het door de studentenvereniging waar ik dit jaar lid van ben geworden, het net genoeg studeren en de stage waar ik ook verantwoordelijkheden voor draag.
Ik ben nog maar op de helft van mijn studie, maar toch krijg ik soms het gevoel dat ik een student incognito ben.
Utrecht


Wat houdt student zijn in? Een van de eerste vragen die werd gesteld toen ik de studentenvereniging  binnenstapte. Het verschil tussen studeren en student zijn werd al snel duidelijk gemaakt. Voor je studie studeer je en student zijn is een heuse leefstijl.

Stage is eigenlijk de grootse factor waarom ik van ‘geen’ student naar een halve student gegaan. De stagedagen zijn precies na de borrelavonden op dinsdag en donderdag. Wat in de eerste helft van het jaar leidde tot een chronisch slaaptekort. De tweede helft van het jaar ben ik meer als een student incognito gaan gedragen. Minder naar borrelavonden en minder lang doorhalen en minder drinken.
Men kan het ook zien als kwaliteit boven kwantiteit.

Verder heb ik ook geen standaardstudentenhuis. Met trots zegt ik dat het huis waar ik verblijf schoon is, iedereen zich aan zijn taken houdt en gezond leeft. Twee van de vier bewoners zijn beginnend burger, maar dat weerhield ons er niet van om dit jaar nog een huisfeest te geven.

 Mensen zeggen dat de studententijd de leukste tijd van je leven is en je er ook alles uit moet halen.
Student zijn draait ook niet alleen maar om feesten en uitbrakken. Alles eruit halen zie ik als dankbaar zijn, zelfstandig worden en zelfontplooiing. Met alle kennis over de grote-mensenwereld sta ik nog aardig overeind. Zo heb ik mezelf ontwikkeld op kookgebied of eigenlijk leren koken. Waar ik koken echt niks vond en het ook echt niet kon. Een ei bakken kon ik nog net. Nu maak ik met plezier al wat meer culinaire hoogstandjes. 
Ik ontwikkel mezelf op het gebied van zelfontplooiing door middel van reflecteren, de stage die ik heb en de gesprekken die ik voer. 

In het geheel ben ik misschien wel meer een student dan je in eerste instantie zou inschatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie♥