donderdag 6 februari 2014

Treintripjes en busritjes

Als student maak ik dagelijks gebruik van het openbaar vervoer. Nu het later licht en eerder donker wordt, het kouder begint te worden en hier en daar zelfs een sneeuwvlokje valt, beginnen de treintripjes er niet beter op te worden. Als sardientjes in blik pletten in bus 12 of 12s met beslagen ramen is ook niet ‘je van het’. Vertragingen door gladde sporen of uitgevallen treinen. Hier een paar van mijn ervaringen in het openbaar vervoer.

Gelukkig hoef ik niet uren te reizen voordat ik op de Uithof ben, maar ik moet genoeg reizen om leuke dingen mee te maken.

Omdat een mens soms even moet klagen, doe ik dat ook. Mijn irritaties in het openbaar vervoer zijn:

* Mensen die alleen zijn en op een plek van vier stoelen gaan zitten. Ga dan op zijn minst op een plek van twee stoelen zitten. In de spits snap ik dat iedereen een plek wil, maar als je toevallig met vier personen bent kan niet op de vierzitsplek worden gezeten, omdat er maar drie plekken zijn.

*Mensen die aan de buitenkant van een tweezitsplek gaan zitten. Het is wat aardiger om alvast door te schuiven en als er dan iemand vraagt of die op de lege plek mag zitten schuif dan op zijn minst een plek door. Maar nee, de meeste mensen laten diegene er dan ook nog met alle kracht en moeite langs zich wurmen.
Untitled

* Mensen die hun muziek zo hard hebben staan dat je mee kan luisteren.

* Nog irritanter zijn de mensen die er dan wat van zeggen, daar schiet je echt niks mee op. De ander voelt zich aangevallen en zet zijn muziek misschien een tandje lager, waardoor je nog steeds de letterlijke tekst kan horen.

*Mensen die je aanstaren, bewust of onbewust. Of mensen die je via het raam aanstaren.

*Mensen die bij het in of uitchecken kijken wat het apparaat laat zien, waardoor je moet wachten

*Mensen die té opvallend meekijken op iemand mobiel, vaak in de bus.
  
We♡it

Waar ik me wel altijd mee vermaak is gesprekken die mensen voeren in de trein of bus. Soms interessant soms helemaal niet, maar je luistert toch. Alleen omdat je niks te doen hebt.
Zo vertelde een conducteur tegen een passagier dat ze vroeger dezelfde bevoegdheden hadden als de politie, dus ook een wapen op zak mochten en dat er vroeger bonnenboekjes waren en hoeveel administratief werk hij heeft.

Ook was er een vrouw die een duidelijke mening had over mobiele telefoons. Iedereen was tegenwoordig verslaafd, waar ik me voor een deel wel in kan vinden. Iedereen belt tegenwoordig maar voor onzinnige dingen zoals ‘wat gaan we eten’.

Wat is jou grootste irritatie in het openbaar vervoer?

2 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk artikel en zó herkenbaar! Ik erger me soms ook echt aan zulke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ja heel erg herkenbaar! Ook al heb zit ik zelf ook wel eens in m'n eentje in zo'n vierpersoons ding haha, maar als ik ga is meestal de hele coupe leeg dus ik geloof niet dat het dan zo erg is.
    Mijn grootste irritatie is: STANK! Het kan vooral in treinen echt stinken, bah!
    Leuk artikel (:

    BeantwoordenVerwijderen

Dankje voor je reactie♥